Het is belangrijk om regelmatig de conditie van je autobanden te controleren, aangezien ze een cruciaal onderdeel vormen van de veiligheid en prestaties van je voertuig.
Wanneer autoband repareren of vervangen:
- Profielslijtage
De profieldiepte van je banden is een belangrijke maatstaf voor hun grip op de weg. Over het algemeen wordt een minimale profieldiepte van 1,6 millimeter aanbevolen. Je kunt de profieldiepte meten met een profielmeter of gebruik maken van de ingebouwde slijtage-indicatoren (meestal kleine richels) in de groeven van de band. Als het profiel dicht bij de slijtage-indicatoren komt of de wettelijke limiet bereikt, is het tijd om nieuwe banden aan te schaffen. - Veroudering
Banden hebben niet alleen last van slijtage door het gebruik, maar ook door veroudering. Zelfs als het profiel er nog goed uitziet, kunnen banden na verloop van tijd uitdrogen en verharden, wat de grip en prestaties kan beïnvloeden. Als je banden ouder zijn dan zes tot tien jaar, is het raadzaam ze te vervangen, zelfs als het profiel nog voldoende is. - Beschadigingen
Controleer je banden regelmatig op eventuele beschadigingen, zoals scheuren, bobbels, uitstulpingen of stukjes die uit de band steken. Dergelijke schade kan de integriteit van de band aantasten en het risico op een klapband vergroten. Als je dergelijke beschadigingen opmerkt, is het verstandig om de banden te repareren of vervangen - Onregelmatige slijtage
Als je merkt dat je banden ongelijkmatig slijten, bijvoorbeeld aan de zijkanten of in het midden, kan dit duiden op een uitlijningsprobleem, onjuiste bandenspanning of andere problemen. Het is belangrijk om de oorzaak van de onregelmatige slijtage te achterhalen en indien nodig nieuwe banden aan te schaffen. - Slechte prestaties
Als je merkt dat je grip verliest, voortdurend aquaplaning ervaart op natte wegen, of dat je remafstand is toegenomen, kan dit wijzen op versleten banden. Laat je banden controleren en indien nodig te vervangen.
Voer regelmatig visuele controles uit te voeren en controleer je banden minstens één keer per maand op slijtage en spanning. Als je twijfelt over de conditie van je banden, kun je altijd een professionele bandenspecialist raadplegen voor advies.
Reparatie van een autoband is meestal geschikt in de volgende gevallen:
- Klein formaat: De beschadiging, zoals een spijker of schroef, is klein en heeft een diameter van doorgaans niet meer dan 6 millimeter.
- Loopvlakbeschadiging: De beschadiging bevindt zich in het loopvlakgedeelte van de band en niet in de zijwand. Beschadigingen aan de zijwand kunnen de structurele integriteit van de band beïnvloeden en worden meestal niet gerepareerd.
- Professionele reparatie: Laat de band altijd repareren door een professionele bandenspecialist. Zij kunnen de beschadiging op de juiste manier beoordelen en repareren met behulp van de juiste apparatuur en technieken.
Een nieuwe autoband is meestal nodig in de volgende situaties:
- Grote beschadiging: Als de beschadiging te groot is, zoals een scheur, bult of uitstulping, kan de band niet veilig gerepareerd worden en is vervanging noodzakelijk.
- Zijwandbeschadiging: Beschadigingen aan de zijwand van de band worden over het algemeen als onveilig beschouwd en reparatie is niet aanbevolen. In dergelijke gevallen moet de band vervangen worden.
- Versleten banden: Als de banden aanzienlijk versleten zijn en de minimale profieldiepte bereikt hebben (vaak aangeduid door slijtage-indicatoren in de groeven van de band), is het tijd om nieuwe banden aan te schaffen. Dit geldt vooral als de banden ongelijkmatig versleten zijn.
- Verouderde banden: Banden kunnen na verloop van tijd uitdrogen en verharden, zelfs als het profiel er nog goed uitziet. Als je banden ouder zijn dan zes tot tien jaar, is het raadzaam om ze te vervangen, zelfs als ze er nog goed uitzien.